uw sleutel tot een succesvol bedrijf
Klantenservice (24/7): 0681206790

Holy Grail van de e-commerce website optimalisatie-deel 1

91 tips en tools voor e-commerce professionele website optimalisatie – deel 1

tips voor ecommerce

Dit artikel zal u in verschillende delen wegwijs maken in website optimalisatie voor uw webwinkel.

E-commerce

Of u nu pyjama’s, concert tickets, schoenen of scheermesjes verkoopt, vandaag de dag is e-commerce niet meer weg te denken. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat u de bezoekers van uw webwinkel als echte potentiële klanten gaat zien. Bij elk woord dat bezoekers lezen en bij elke media-pixel die zij bekijken, vormen ze een beeld van uw bedrijf in hun gedachten. Op basis van het uiteindelijke beeld dat zij dan vormen, maken de bezoekers een beslissing over een aankoop bij u of de concurrent. E-commerce Websiteoptimalisatie is dus van cruciaal belang.
Hieronder worden de eerste 13 e-commerce tips en tools behandeld om uw webshop beter te optimaliseren:

Ken uw klanten

1. Gebruik Qualaroo voor bezoekers enquête:Deze online enquête tool (voorheen KissInsights.com) biedt de snelste manier aan om een korte enquête toe te voegen (meestal slechts een of twee vragen) naar de belangrijke pagina’s van uw webshop.  Met behulp van Qualaroo kunt u vragen stellen als:
– Zou u ons aanbevelen aan uw vrienden of collega’s? Waarom?
– Hoe was uw ervaring in het winkelen in de webwinkel?
– Wat zou u vaker doen winkelen in onze webwinkel?

2. Schakel Olark in voor een chat interactie
Deze tool stelt u in staat om te chatten met bezoekers. Het chatten met bezoekers geeft u live inzicht in wat er op dat moment speelt. Het kan u ook helpen gemeenschappelijke patronen en voorkomende problemen te ontdekken. Als u daar inzicht in heeft, kunt u met uw team beter uw website optimaliseren en verbeteren.

3. Stel een enquête op voor uw bestaande klanten
Als u al een tijd meedraait en een goede klantenbestand heeft opgebouwd, kunt u naar uw bestaande klanten een wat langere enquête opsturen. U kunt dan gebruik maken van SurveyMonkey om iets langer enquêtes (4 tot 5 vragen) te mailen. In ruil voor feedback kunt u dan de klant deel laten nemen aan bijvoorbeeld een verloting onder de klanten. Dit is de snelste manier om verborgen conversie problemen te openbaren.

Home Page optimaliseren

4. Toon uw best verkopende producten op uw homepage
Gebruik analytische tools zoals Google Analytics om alle informatie van de bezoekers in te zien en te analyseren. Zodra dit in kaart is gebracht, moet u uw marketing richten op het bevorderen van de verkoop van uw best verkopende producten in de vorm van ‘banner sliders’ en ‘aanbevolen producten’.

5. Bied meerdere bestelmanieren voor uw webwinkel aan
Sommige klanten geven de voorkeur om te bestellen op een bepaalde manier. Het is daarom belangrijk om alle verschillende manieren waarop een klant een bestelling op uw webwinkel kan plaatsen, zichtbaar te maken. Inclusief de ‘per telefoon’ en ‘per fax’ opties. Door duidelijke vermelding van deze opties wordt u geholpen in het verhogen van uw conversie.

6. Vertoon video’s op uw homepage
Wat is de beste manier om de bezoekers op uw webwinkel te overtuigen van de kwaliteit van uw product? Video’s! Laat zien hoe het werk/product tot stand is gekomen. Een professioneel gemaakte video kan de geloofwaardigheid en de verkoop van het product verhogen. Een video zorgt ook voor verbinding met de klant.Dit is ook precies hoe Apple erin slaagt!

7. Lokaliseer uw webwinkel naar specifieke landen
Als uw webshop ook internationaal verkoopt, willen die kopers verzekerd zijn dat het product goed en op tijd wordt bezorgd. Hiervoor kunt een setting activeren die het land van de gebruiker identificeert (van hun IP) en een melding weergeeft op de bovenste header, zoals ‘Ja, we verzenden naar Australië’. Dit kan de gebruiker vertrouwen geven als hij/zij een bestelling van een webwinkel buiten zijn eigen land wil doen.
Kijk ook of u de valuta van de hele webshop kunt wijzigen in de valuta van het land van de gebruiker (als u in dat land ook uw producten aanbiedt).

Website Navigatie

8. Vermijd vage categorie structuren
De grootte van uw voorraad moet overeenkomen met het aantal categorieën op uw website. Maak niet te veel categorieën op uw webwinkel. Vermeld alleen de links (naar informatie) waar de gebruikers actief op zoek naar zijn en niet de links waarvan u denkt dat het belangrijkst zijn.

9. Sorteer categoriestructuur op populariteit
De categorie links in de navigatie moet in de oplopende volgorde van hun populariteit zijn, waarbij de aangeklikte links bovenaan en de minst geklikte categorie links onderaan. Indien het niet op populariteit gesorteerd is, kunt u ook alfabetisch alle links neerzetten, want het is een van de manieren waarop gebruikers anticiperen op hoe een standaard navigatie dient te zijn.

10. Gebruik ‘CrazyEgg’ om een gerichte navigatie categorie te maken
Google Analytics site-overlay is niet erg efficiënt in het geven van informatie over wat mensen aanklikken in uw navigatie. U zou kunnen overwegen gebruik te maken van ‘Crazy Egg’. ‘Crazy Egg’ is een hulpmiddel dat u helpt om ‘HeatMaps’ te zien.

11. Maak categorieën op basis van wat mensen zoeken
Google Analytics kunt u als sofware gebruiken om een website te optimaliseren. Via Google Analytics kunt u erachter komen waar bezoekers naar op zoek zijn.
De zoekwoorden met top ‘totaal aantal unieke zoekopdrachten’ is waar mensen naar op zoek zijn. U vindt de top gezochte product-en merknamen hier. Dit zijn voor de hand liggende kanshebbers om geplaatst te worden in uw navigatiemenu. Een navigatie op basis van de voorkeuren van gebruikers en de populariteit van producten kan een positieve invloed hebben op het succespercentage.

12. Gebruik een aansprekende bedrijfs-Tag
Bezoekers van uw webshop focussen hun aandacht meer op uw bedrijf tag-line (kleine tekst, net onder uw logo) dan u denkt. Een pakkende slogan kan zorgen voor directe verbindingen met bezoekers. Het plaatsen van een beetje meer inspanning en creativiteit in dit gedeelte kan zijn vruchten afwerpen. Het zou eigenlijk net zo belangrijk als het logo zelf moeten zijn.

13. Vermijd het schrijven van vage ‘Unique Selling Points’
U hoeft geen universitaire studie gedaan te hebben om te weten dat u uw bezoekers duidelijk en precies moet vertellen wat uw Unique Selling Points (USP’s) zijn. Waarom zouden ze van uw webwinkel moeten kopen? Strategisch gepresenteerd USP op uw webwinkel kan u helpen de mentale barrières die de bezoekers zouden kunnen beïnvloeden (om niet van uw webwinkel te kopen) tegen te gaan.

Dus, voorkom om vage ‘unique selling points’ op uw webwinkel te schrijven, zoals: tevredenheidgarantie, beste aanbiedingen etc. Wees specifiek, zoals: gratis verzending op orders boven de 50 euro, 100% Bioproducten, 60 Dagen terugkeergarantie, etc.

Bedding.com is een goed voorbeeld van vage USP’s, bijvoorbeeld: Eenvoudig retourneren, gratis verzending:

bedding.com
Tot dusver het eerste deel van de 91 tips voor een goede e-commerce website optimalisatie. In deel 2 van de E-commerce Website optimalisatie tips zal ‘product vindbaarheid optimalisatie’ en ‘pagina product optimalisatie’ worden beschreven.

Geef een reactie


Find us on Google+

Best Domain en Hosting service

Laatste berichten